We zetten extra in op leesmotivatie en leesbegrip. Dagelijks gaan we aan de slag met LIST (‘lezen is tof!’) of hardopdenkend voorlezen. 

       - Al van in de kleuterklas wordt er hardopdenkend voorgelezen. We gaan tijdens het                       leesmoment met de leerlingen in dialoog over het verhaal. We stimuleren hen zo om                     samen na te denken over het verhaal. Door (in een kleine groep) interactief voor te                         lezen, krijgen de kinderen meer spreek- en denkkansen, wat betekent dat ze meer                         spreken, maar ook de kans krijgen om op elkaars ideeën verder te bouwen.                                   Dat zorgt ervoor dat de kinderen van elkaar leren en is krachtig voor hun                                     taalverwerving en het leren in het algemeen.

                  > De leerkracht doet aan boekpromotie. De kinderen worden uitgedaagd om                                  ook zelf aan boekpromotie te doen. Je merkt dat kinderen de werking al goed                              gewoon zijn en dat dit al heel spontaan gebeurt. De goesting om te lezen is er!

                  > Vanaf het tweede leerjaar kiezen de kinderen ook zelf een boekje waarin ze tijdens                       de listmomenten zelfstandig lezen. We werken volgens het principe:                                                  Gezamenlijke start: De leerkracht leest een stukje voor en modelleert (5 min)                              Een mini- les: De leerkracht focust op 1 leesaspect ( 5 min)                                                        De leerling leest zelf met ondersteuning: De leerkracht voert leesgesprekjes                                  (25 min)                                                                                                                              Gezamenlijke afsluiting: i.f.v. mini-les of boekrespons (5min)

                  > Niet iedereen kan even snel en even goed lezen. Ook de anderstalige kinderen                               hebben hiervoor wat meer tijd nodig. Er werd aan hen gedacht zodat ook zij                               met plezier kunnen lezen. Zo werden door de zorgcoördinator leuke boekjes                               ingesproken. Op deze manier kunnen de kinderen naar het verhaal dat visueel                             ondersteund wordt luisteren en tegelijkertijd in het boekje volgen.

Leuk om te weten: 

De kinderen van het zesde leerjaar passen de tips en vaardigheden toe die zij tijdens de            leermomenten opgedaan hebben door regelmatig voor onze kleutertjes voor te lezen.             

Elke vrijdagvoormiddag, na het onthaal, komen ook voorleesouders de kleuterjuffen mee            ondersteunen door voor te lezen in kleine groepjes.

Algemene Afspraken Leesmotivatie En Leesbegrip Voor Een Rijker Leesbeleid
Word – 17,1 KB 78 downloads
LIST Voortgezet Lezen
Word – 242,4 KB 74 downloads
LIST Aanvankelijk Lezen
Word – 682,1 KB 74 downloads