Er wordt aan taal gedaan de hele dag door.

           - We volgen geen methode voor MMWT (WO). We werken thematisch, dat wil zeggen                 dat er gekeken wordt wat leeft bij de leerlingen, waar op dat moment de interesses liggen               of welke seizoensgebonden activiteiten kunnen plaatsvinden. We proberen steeds te                       vertrekken vanuit het ervaringsgerichte. Belangrijk hierin is de pijler binnen onze visie:                 ‘De zon straalt over de stad’. Onze kinderen gaan op ontdekkingstocht in en rondom                     Aarschot. Dit biedt een boeiende context. Onze kinderen leren de wereld bekijken vanuit               verschillende standpunten. Teksten worden functioneel gebruikt.

           - Onze kinderen krijgen ook inspraak. Niet alleen tijdens kringmomenten, maar ook                      tijdens de klassenraad die wekelijks gehouden wordt. Belangrijke punten worden                          meegenomen naar de schoolraad waaraan alle klassen op schoolniveau gedurende een                    periode aan werken.

                    > Er kwamen tijdens de schoolraad ook taalgebonden activiteiten aan bod waaraan                          we op schoolniveau meededen/meedoen:                                                                                             * De voorleesweek                                                                                                                 * De Poëzieweek                                                                                                                   * Complimentendag                                                                                                               * De jeugdboekenmaand                                                                                                         * De schoolkrant

* De voorleesweek: We deden mee aan de ‘Grote Voorleesdag voor ouders’. We kregen het geweldige nieuws van Tine Kuypers van ‘Iedereen leest’, dat Hare Majesteit Koningin Mathilde ook graag voor onze kinderen van het derde leerjaar wou voorlezen. Ook al gebeurde het dit jaar digitaal, het was een unieke ervaring!

Niet alleen onze koningin kwam digitaal voorlezen, ook bij de kleuters verscheen Kathy van de oudervereniging op het grote scherm. Onze oudervereniging voorzag ook elke klas van leuke voorleesverhaaltjes die zij zelf ingesproken hadden. (Deze vind je via de bovenstaande button!)

* De poëzieweek: Gedichten werden gelezen, besproken en uiteindelijk schreven alle leerlingen zelf ook gedichten. Op schoolniveau werd er ook een groeigedicht gemaakt.

De gedichten werden allemaal voorzien van een prachtige lay-out en werden in de stad bij de handelaars in de winkelstraat door de leerlingen van het zesde leerjaar opgehangen, zodat alle mensen die er passeerden konden meegenieten van het prachtige werk. De kinderen van de andere klassen maakten een poëziewandeling in de stad waar ze de gedichten konden lezen en ze zo het creatieve schrijfwerk van Zonnedorp konden bewonderen.

* Complimentendag: 

* De jeugdboekenmaand: Het thema was ‘Lezen is een feest’.

In samenwerking met ‘Iedereen leest’ heeft de bib een klassenspel gemaakt dat samen met een boekenpakket gedurende een week uitgeleend kon worden.

* De schoolkrant: De kinderen wilden ook een schoolkrant in het leven roepen. Ze zetten samen met iemand van de oudervereniging en een leerkracht een redactie op.                                          Wekelijks komen ze samen, maken ze foto’s van de activiteiten die op school gebeuren, schrijven ze verslagjes, verzamelen ze leuke teksten van leerlingen, brengen ze anekdotes, zoeken ze grappige moppen en creatieve opdrachten.                                                                        Kortom, er wordt door onze leerlingen steeds uitgekeken naar de volgende krant, want … ze willen ‘de schoolkrant’ lezen!!!

Maak jouw eigen website met JouwWeb